Co to jest geoinformatyka?

Co to jest geoinformatyka?

Geoinformatyka jest dyscypliną naukową w zakresie nauk geograficznych. Łączy się z informatyką i oznacza numeryczne przetwarzanie oraz analizę informacji geograficznej. Jest potrzebna do takich dziedzin jak między innymi: nawigacja, geodezja, kartografia czy GPS, jak również fotogrametria. Jakie dokładnie ma zastosowanie? Na czym polega geoinformatyka i po czym można poznać specjalistę?

Co to jest geoinformatyka?

Geoinformatyka to dział nauki, który zajmuje się analizą i przetwarzaniem danych przestrzennych. Otrzymuje się je za pomocą narzędzi geodezyjnych, skanerów 3D lub dronów. Praca geoinformatyka jest podobna do programowania w informatyce, jak również do matematyki czy fizyki. Łączona jest z geografią i studiowaniem map. Przykładem może być lokalizacja stanowiska archeologicznego na bazie zdjęć lotniczych. W ramach pracy przewiduje się także trzęsienia Ziemi i bada rezultaty klęsk żywiołowych. Geoinformatyka może także polegać na sprawdzaniu rozmieszczenia i wielkości budynków w mieście i jak wpływa to na rozprzestrzenianie się wody. Pracownicy dużych firm mogą się zajmować analizami zaciągania kredytów dla określonego rejonu geograficznego z uwzględnieniem danych czy cech ludzi je biorących. Są także odpowiedzialni za aplikacje mobilne bazujące na geolokalizacji.

Po czym poznać specjalistę?

Przede wszystkim po wykształceniu i doświadczeniu. Specjalista może być po geoinformatyce na UMCS. Dobrze, aby zajęcia były w formie warsztatów. W ten sposób można pracować z danymi przestrzennymi. Specjalista będzie umiał pozyskiwać dane i wstępnie je przetwarzać, przechowywać, analizować i tworzyć systemy informatyczne. Nie tylko jest potrzebna wiedza dotycząca rozwiązań geoinformatycznych, ale także w tworzeniu internetowych aplikacji.

Co jeszcze powinien wiedzieć specjalista?

Absolwent studiów I stopnia powinien się wyróżniać wiedzą z zakresu:

  • nowoczesnych technologii geoinformatycznej – systemów informacji przestrzennych, teledetekcji, modelowania geodynamicznego lub systemów planowania przestrzennego
  • systemów satelitarnej nawigacji – nauk o Ziemi, akwizycji, analizy czy wizualizacji
  • trendów i technologii IT – algorytmiki, metod programowania czy metod numerycznych

Do czego stosowana jest geoinformatyka?

Współczesna geoinformatyka ma zastosowanie w wielu dziedzinach. Najczęściej odwołuje się do informacji przestrzennej. Do zastosowań zalicza się:

  • systemy decyzyjne agencji rządowych
  • administrację państwową
  • systemy nawigacyjne
  • górnictwo
  • energetykę
  • rolnictwo
  • leśnictwo
  • telekomunikację
  • bankowość
  • wojsko
  • transport
  • ochronę zdrowia
  • agencje turystyczne

Ile zarabia geoinformatyk?

Jak się okazuje, miesięczne wynagrodzenie całkowite, czyli mediana na stanowisku geoinformatyka wynosi 4 500 złotych brutto. Oznacza to, że co drugi na tym stanowisku uzyskuje pensję 3320-5970 złotych. 25% gorzej wynagradzanych zarabia poniżej 3320 złotych brutto. Najlepiej opłacane 25% może liczyć na zarobki 5 970 złotych brutto.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.