Ewidencja gruntów – jak przebiega i z czego się składa?
O nieruchomościach można się dowiedzieć wiele dzięki ewidencji gruntów i budynków. Stanowi także dobrą bazę dla planowania przestrzennego czy gospodarczego. Pozwala także określić wysokość podatków czy świadczeń. Co dokładnie zawiera? Ile wynosi opłata za wypis i czym on jest? Kto jest uprawniony do złożenia wniosku do odpowiedniego organu? Wyjaśniamy!
Czym jest wypis z ewidencji gruntów i budynków?
Dzięki wynikom generowanym w systemie możliwe jest generowanie zestawień gruntów oraz obiektów, czyli rejestru gruntów. Możliwe jest także generowanie szczegółowych danych nieruchomości, czyli wypisu. Dokument potrzebny jest do założenia księgi wieczystej. Przydaje się także przy transakcji nabywania czy zbywania nieruchomości. Odpowiednie organy, takie jak starosta powiatowy opracowuje lub wydaje na wniosek wypisy lub wyrysy z operatu ewidencji gruntów i obiektów.
Co zawiera?
Oprócz wyżej wspomnianych danych na ewidencję gruntów i budynków składają się komputerowe bazy danych ewidencyjnych. Obejmują również operaty ewidencyjne. Dzięki bazom danych ewidencyjnych tworzy się dane:
- rejestr – gruntów, budynków lub lokali
- kartotekę – budynków i lokali
- specjalną mapę ewidencyjną
Kto jest uprawniony do złożenia wniosku o otrzymanie wypisu z rejestru gruntów?
O wydanie wypisu z rejestru gruntów mogą się ubiegać:
- właściciele nieruchomości
- osoby, które mają interes prawny do nieruchomości
- osoby posiadające prawo zarządzania nieruchomością
- dzierżawcy
Z czego się składa ewidencja gruntów i budynków?
Według rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków ewidencja składa się z informacji:
- gruntów – ich lokalizacji, granic czy powierzchni. Również typów użytków gruntowych czy klas bonitacyjnych, a także oznaczenia ksiąg wieczystych bądź zbiorów dokumentów
- obiektów budowlanych – ich przeznaczenia, położenia czy funkcji użytkowych
- lokali – ich funkcji użytkowych, powierzchni czy położenia
Dodatkowo powinny się znaleźć informacje na temat właściciela nieruchomości, adres jego zamieszkania lub siedziby. W ewidencji powinny się znaleźć dane na temat obszaru gruntu i objęcia go ochroną przyrody. Także powinna uwzględniać katastralną wartość nieruchomości czy umowę dzierżawy. Szczególnie jeśli od wykazania takich danych wymagane jest zakupienie praw, które wynikają z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników czy o rozwoju obszarów wiejskich.
Co się znajduje w rozporządzeniu w sprawie ewidencji gruntów i budynków?
Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 roku w zakresie ewidencji gruntów i budynków określa:
- metodę zakładania ewidencji
- sposób prowadzenia ewidencji – również zasady na temat wymiany danych ewidencyjnych
- szczegółowy zakres informacji, które są objęte ewidencją, a także zakres informacji, które są objęte rejestrem cen i wartości nieruchomości
Ile kosztuje udostępnienie wypisu z rejestru gruntów?
W przypadku udostępniania dokumentu jakim jest wypis z rejestru gruntów odpowiedni organ pobiera opłatę. Jej wysokość wynosi:
- 40 złotych – za wypis z rejestru gruntów w formie dokumentu elektronicznego
- 50 złotych – za wypis w formie dokumentu drukowanego
- 24 złote – za wypis bez danych osobowych w formie dokumentu elektronicznego
- 30 złotych – bez danych osobowych w formie drukowanego
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana